Jesteś na: Strona główna >> Forum >> Kursy >> Nauka wychwytywania wlasciwego rytmu, i tanczenia go :)

Nauka wychwytywania wlasciwego rytmu, i tanczenia go :)

  • 2011-11-03 14:23
  • postów : 31
  • 0 osób poleca
12
Rhythm_of_life
Witajcie!

Od bardzo niedawna ucze sie salsy - na zajeciach grupowych z instruktorem w klubie. Na razie udalo mi sie nawet jako tako opanowac podstawowe kroki [prawa noga do tylu]-[zmiana ciezaru na lewa]-[powrot prawej do przodu] i to samo symetrycznie z druga strona ciala... kiedy przychodzi do obrotow partnerki, tez jest jako tako, w koncu to nauka i poczatki, choc zwykle gubie wtedy rytm i kroki.

Ale juz po zajechach, podczas salsoteki jak rowniez w domu podczas cwiczen widze ze miewam czasem spory problem z wychwyceniem tego trojkowego (jesli to wlasciwa nazwa ) rytmu z muzyki, i zgrania sie z nim. To znaczy w niektorych kawalkach ewidentnie wychwytuje cos, co pozwala mi naprzemiennie robic ta mantre z nogami ktora wyzej opisalem, i jest super - czuje to, sprawia mi to radosc, cos gra. Ale w innych slysze tylko szybki rytm i nie wiem jak w niego wejsc.

Pewnie to kwestia wprawy... ale moze sa jakies sposoby wyprobowane? Np na salsotece tanczac z partnerka czasami zastanawialem sie czy nie prowadze przypadkiem zupelnie nie do rytmu, a to burzylo troche zabawe i nowopowstajaca krucha salsowa pewnosc siebie ;)

Pozdrawiam i mam nadzieje na owocna dyskusje.
Data: 2010-08-29 22:52:07
luki1281
Miałem to samo... często miałem wrażenie że "tańczę swoje" a muzyka gra swoje... i w żaden sposób się nie mogę wpasować.

Wydaje mi sie że trzeba duużo słuchać muzyki, na początku sobie w myślach liczyć i próbować się wpasować. Sporo pomagają też piosenki z liczeniem ( na wrzucie taką znalazłem ) na sam początek fajna sprawa. Później łatwiejsze kawałki ale bez liczenia np Deseo - Crystal Fusion.
Słuchaj dużo muzyki, śmigaj na kurs i powinno to samo przyjść.
Ja np nawet jadąc samochodem czasem słucham salsy i próbuje złapać "jedynkę"
Tak było w moim przypadku ale wiadomo, każdy jest inny
Data: 2010-08-29 23:01:53
Rhythm_of_life
Dzieki za konkretne pomysly. Juz zaczalem poszukiwania, na razie wiem jeszcze mniej - tancze salse kubanska, a w wiekszosci materialow na jakie trafiam nie ma informacji czy dotycza liniowej, czy kubanskiej, moze to jest oczywiste, ale jeszcze nie dla mnie

i np na wrzucie Torres liczy tempo podczas muzyki.. ale liczy 1 2 3 4 5 6 7 8.. a to co nasz instruktor nam nalicza to cos w rodzaju PA-PA-PAM, PA-PA-PAM, czyli 1-2-3... A moze ta 4-ka i 8-ka jest dla nog, ze tak powiem, niema i wtedy ma byc pauza?
Data: 2010-08-29 23:13:37
missbrightside
"A moze ta 4-ka i 8-ka jest dla nog, ze tak powiem, niema i wtedy ma byc pauza?"
Dokladnie ;)

Wszystko przychodzi z czasem, nie bede tu nudzic o tym jak zbudowany jest mozg i na jakiej zasadzie sie uczy, ale jesli tysiac razy zobaczysz ludzi na imprezie tanczacych do rytmu i jesli tysiac razy zobaczysz na zajeciach jak instruktor tanczy do rytmu, to w koncu zaczniesz go slyszec. Jak kazdy nawyk... tak dziala mozg.

Mi mowiono, ze nalezy sluchac duzo muzyki - sluchalam - na ile to pomoglo - nie wiem. Ale rozbudzilo moje zainteresowanie muzyka, a to sie czasami przydaje ;)
Moze ci pomoze.
Data: 2010-08-29 23:51:46
Rhythm_of_life
Chyba pomoze, po obejrzeniu paru filmow instruktazowych nauki wczesnego rozpoznawania rytmu w salsie ;) wylaczylem youtuba i wlaczylem muze, nogi, i wsluchuje sie w rytm. Mysle ze juz samo sluchanie z nastawieniem na poszukwanie moze cos dac, a reszta tak jak mowisz, czas i nawyki. Dzieki.

Kiedys czytalem artykul jak nauczyc sie wstawac wczesnie i od razu bez walki ze soba i budzikiem, i polegalo to wlasnie na powtarzanym cwiczeniu i wyrabianiu nawyku przy wstawaniu.. na sucho .
Data: 2010-08-30 00:04:29
Stanley
Rhythm_of_life napisał:
> tancze salse kubanska
> ...
> Na razie udalo mi sie nawet jako tako opanowac podstawowe kroki
> [prawa noga do tylu]-[zmiana ciezaru na lewa]-[powrot prawej do przodu]
> i to samo symetrycznie z druga strona ciala.

Bardzo jestem ciekaw jakiż to instruktor prowadzi takie zajęcia grupowe z Salsy kubańskiej, w której to partnerzy zaczynają prawą nogą do tyłu na raz? Może nam zdradzisz?

A co do samej rytmiki, poszukaj dobrze... W necie jest dostępna cała płyta Eddiego Torresa z 2002 roku, pt. "It's all in the timing". Znajdziesz na niej osiem specjalistycznych nagrań do słuchania a także ćwiczenia praktycznego, które wiele Ci rozjaśnią odnośnie różnego liczenia oraz rytmiki clave. Bez dwóch minut pełna godzina szkoleniowej muzy...
Data: 2010-08-30 01:33:16
Agassi
"Bardzo jestem ciekaw jakiż to instruktor prowadzi takie zajęcia grupowe z Salsy kubańskiej, w której to partnerzy zaczynają prawą nogą do tyłu na raz? Może nam zdradzisz?"


Hahha, dobre
Data: 2010-08-30 09:54:36
Rhythm_of_life
Na razie nie zdradze bo nie wiem jak sie nazywa, ale sprostuje ze ja opisywalem powtarzalna sekwencje juz w ruchu, a nasz instruktor zawsze zaczyna lewa noga lekko odstawiana od prawej na raz. Czyli jednak ok?

Dzieki za namiar na plyte Torresa.
Data: 2010-08-30 11:07:07
romanozaki
Oddam glos wspomnianemu Torresowi:

So suppose a student comes to you and asks “How do I to pick up the “one” in this music?” I usually tell people that from my music studies I know only one instrument by listening to it can guide you to the “1”. It is not the chorus, it’s not the trumpets. It is the piano because the piano is playing the guayeo montuno which repeats over two measures. It almost like a musical sentence.

http://www.salsaroots.com/eddietorres.htm

I rzeczywiscie jak sie wsluchac w muzyke to latwiej jest wychwycic na 1 pianino (fortepian) niz te wszystkie salsowe bebenki albo clave. Pianino inicjuje melodie a na 1 tanczy sie wlasnie do niej. Tym bardziej na salsotece na parkiecie gdzie nie masz czasu na analize utworu, instrumenty perkusyjne zlewaja sie w jedna calosc (ja tak mam), trabki hucza, ktos spiewa, clave zupelnie nie slychac a do tego dochodzi prowadzenie partnerki, szczesliwie pianino mnie ratuje i pokazuje gdzie jest to 1.
Data: 2010-08-30 11:32:26
Rhythm_of_life
To brzmi bardzo dobrze, ale mam jeszcze bardzo podstawowe pytanie dotyczace liczenia. Nasz instruktor liczy nie cyfrowo, ale tak: PA PA PAM, PA PA PAM.

Na roznych nagraniach pomocowych slysze liczenie do osmiu, wszystko mi gra z nogami jesli tancze tak:

(stojac z nogami ok 15 co od siebie, w jednej lini)
1 - prawa noga do tylu
2 - ciezar na lewa noge
3 - powrot prawej do przodu
4 - noga wlasnie wrocila na miejsce, czyli pauza
5 - lewa w tyl
6 - ciezar na prawa
7 - powrot lewej do przodu
8 - mini pauza

Ale jezeli jedynka nie jest ruchem nogi w tyl..... to mam problem. Wiec jak to jest?
Data: 2010-08-30 16:49:47
romanozaki
Facet zawsze zaczyna od lewej nogi. Instruktor pokazuje Tobie kroki dla kobiet, ktore zaczynaja prawa i byc moze stanowia wiekszosc na zajeciach. Zaczynaj od lewej w tyl.

W casino lewa noga do tylu to poczatek kroku podstawowego (tak jak rozpisales tylko lewa do tylu na 1, prawa do tylu na 5) wiec na razie opanuj to i nie martw sie innymi ukladami krokow.
Data: 2010-08-30 17:16:36
z_mazur
Dokładnie jak pisze romanozaki.

Sekwencja którą przytoczyłeś dotyczy kobiet.
Męskie kroki są lustrzanym odbiciem, czyli zaczynasz od kroku lewą nogą w tył za siebie, czyli od piątego punktu w przytoczonej przez Ciebie sekwencji.
Data: 2010-08-30 18:09:13
Rhythm_of_life
Uups... ale wyjasnieniem jest fakt ze na pierwszych zajeciach nie bylem, a zaleglosci pomagala mi nadrobic kolezanka hehe.

Dzieki!
Data: 2010-08-30 23:21:12
Stanley
Wow! To Ty się ciesz, że tu zapytałeś, bo byś niedługo tylko za partnerkę robił...
Data: 2010-08-31 21:19:07
Rhythm_of_life
Hehe, no wlasnie.. choc kumpela mi odpowiedziala ze zbyt matematycznie analitycznie do tego podchodze, ze wazny jest rytm i poprawne kroki, zgranie z partnerka a mniejsza z tym czy zacznie sie od lewej czy prawej. Cos w tym jest, ale staram sie zaczynac od lewej
Data: 2010-08-31 23:25:07
Mopkoff
"Wow! To Ty się ciesz, że tu zapytałeś, bo byś niedługo tylko za partnerkę robił... "

No chyba nie jest tak tragicznie z tym. Bylby przesuniety w rytmie o jedna czworke ale nadal bylby w rytmie i jego "1" zaczeloby sie na "5" czyli mi sie wydaje ze prawidlowo... I pamietajmy ze taniec nie zawsze zaczynamy w pozycji otwartej.....
Data: 2010-09-01 23:24:09
Stanley
> Bylby przesuniety w rytmie o jedna czworke ale nadal bylby w rytmie i jego "1"
> zaczeloby sie na "5" czyli mi sie wydaje ze prawidlowo...

Tobie może się wydawać, ale np. sędziom z Primavery już się tak nie wydaje...
Vide choćby...
Data: 2010-09-02 22:37:26
Mopkoff
Hmm
A jak jest prawidłowo ? Lewą noga w bok, lewą do tyłu czy lewą do przodu??
Data: 2010-09-02 23:17:47
Malawi
tak na mój gust to partner musi przede wszystkim wysłuchiwac clave żeby odpowiednio wejśc w rytm.Metrum w salsie jest of course 4/4 i praktycznie na jeden jest akcent ale partnerzy nie powinni sie tym kierować, wtedy nawet śpiewanie piosenki robi swoje i może zmylić, natomiast jesli słyszymy clave to wszysystko jasne bo clave mieści sie w dwóch taktach 4/4, w tym że w drugim takcie na "1"(w odliczeniu 5) jest pauza.
także w tym rozumieniu tańczenie na jeden albo na pięć ma się nijak, bo to nigdy nie będą "te same czwórki"i to samo ze względu właśnie na pauzę wystepującą w clave.

Dobrze mówię? przynajmniej ja tak czuję. kiedyś tez myslałam żeby wejśc w krok salsy trzeba słuchac kiedy będzie akcent na "1" ale to do niczego nie prowadziło,bo piosenka często myliła, czy jakieś partie trąbek dezorientowały, dopiero jak rytm clave uda mi sie wysłyszeć to jestem pewna gdzie jest to "1" w odliczeniu na osiem. ;)
Data: 2010-09-03 00:01:26
Stanley
> @Malawi napisała:
> tak na mój gust to partner musi przede wszystkim wysłuchiwac clave żeby odpowiednio
> wejśc w rytm.

Gust masz pewnie dobry, ale w praktyce niestety tak prosto, to nie działa.

> Metrum w salsie jest of course 4/4 i praktycznie na jeden jest akcent ale partnerzy
> nie powinni sie tym kierować, wtedy nawet śpiewanie piosenki robi swoje i może zmylić

Nie wiem o jakim akcencie piszesz, ale jeśli o tanecznym, to on nie jest na jeden

> natomiast jesli słyszymy clave to wszysystko jasne bo clave mieści sie w dwóch taktach 4/4,
> w tym że w drugim takcie na "1"(w odliczeniu 5) jest pauza. także w tym rozumieniu
> tańczenie na jeden albo na pięć ma się nijak, bo to nigdy nie będą "te same czwórki"
> i to samo ze względu właśnie na pauzę wystepującą w clave. Dobrze mówię?

Intencje masz napewno dobre, ale mówisz dobrze tylko i wyłącznie pod warunkiem ściśle określonego przypadku, a muzyczka niestety nie jest zawsze tak prosta.

> przynajmniej ja tak czuję.

Dla niektórych możesz tak robić, ale niestety nie jest to uniwersalna metoda, więc przy bardzo wielu rytm rozliczysz niepoprawnie.

> dopiero jak rytm clave uda mi sie wysłyszeć to jestem pewna gdzie jest to "1"
> w odliczeniu na osiem. ;)

Poważnie? No ja nie byłbym taki pewien...

Ale przejdźmy może od słów do czynów Malawi. Dlaczego to tak nie działa jak piszesz? Ano z paru przyczyn. Najważniejsza z nich to fakt, że mylnie zakładasz iż clave zawsze grają 2/3. Tak fajnie niestety nie jest. Bo jeśli clave zagrają Ci 3/2, a Ty zastosujesz do tego swój schemat, to jesteś jak to się ładnie mówi "w polu". Żeby było jeszcze trudniej powiem Ci, że clave w Salsie potrafią grać bardzo różnie te swoje akcenty, nie tylko 2/3 i 3/2, ale niemal pozornie "dowolnie", bo zależnie nie tylko od bitów w taktach ale od linii melodycznej utworu (nie mylić z metrum i rytmem). Żeby było jeszcze ciekawiej, potrafią bić każdorazowo różnie dla tej samej linii melodycznej powtarzanej w tym samym utworze. Na domiar wszystkiego czasem te przeróżne clave "biją" wyłącznie na synkopach, oczywiście nie wszystkich. I tu już mamy prawie jazdę bez trzymanki, ale to jeszcze nie wszystkie przeszkody. Jakby tego było mało, to trzeba również uwzględnić fakt wynikający z podanych wcześniej pułapek, że clave bardzo często nie grają w całym utworze tak samo, tylko mają zmienny rytm.

Aby zbyt dużo Tobie dłużej nie mieszać, podam Ci może jakiś stosunkowo prosty przykład takiej salsy ze zmiennym clave, na bazie którego będziesz mogła sama w praktyce zweryfikować słabe ogniwa swojej teorii. Poszukajmy czegoś... Mam! Chyba się do tego nada.

http://w358.wrzuta.pl/audio/0xg5jjSLZdW/africando_-_aicha

1. Posłuchaj jak gra clave od 0:31 do 0:51 i zapamiętaj do jakiej tam gra melodii.

2. Posłuchaj jak gra clave od 2:50 do 3:11 i zapamiętaj do jakiej tam gra melodii.

3. Zauważ, że to wszystko dzieje się w jednym utworze i do identycznej linii melodycznej.

4. Spróbuj sama dojść do tego, co z tego wynika i wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Jakbyś miała nadal problemy z rozszyfrowaniem gdzie tkwił Twój błąd, pisz. Na pewno ktoś dodatkowo wyjaśni i pomoże.



> @Mopkoff napisał:
> A jak jest prawidłowo ? Lewą noga w bok, lewą do tyłu czy lewą do przodu??

Prawidłowo jest nie GDZIE tą nogą, a raczej NA ILE tą nogą
Data: 2010-09-24 00:54:07
Agassi
No nie bardzo jej wytłumaczyłeś

Jest diametralna różnica w 1 i 5 w utworze i zdecydowanie zawsze 1 jest wyraźnie zaznaczona w utworze. Kiedy niema clave trzeba słuchać innego instrumentu który wypada na 1, przeważnie jest to powtarzająca się sekcja pianina.
Jeśli mówimy o casino i tańcu na 1 to zawsze na 1'kę w utworze prawa noga partnerki stawiana jest do tyłu (krok podstawowy lub dile que no). Na 1 jest pierwszy krok. Na 4 i 8 mamy pauzę. O tym trzeba pamietać i to jest akcent zapewne o którym malawi wspomina.

Natomiast clave a kroki wygląda nastepująco:

Clave 3/2 (2/3 -wystarczy zamienić clave stronami) dla pani (pan zamienia L z P):

|1_2_3_4_||_5_6_7_8|
|*__*__*_||___*_*__|
|P_L_P_X_||_L_P_L_X|

* - uderzenie clave
L - lewa
P - prawa
X - pauza
Data: 2010-09-24 08:59:02
missbrightside
hahahaha agassi zakochalam sie w tym poscie :D tak precyzyjny, prosty i przejrzysty :D
Data: 2010-09-24 16:57:52
Stanley
> Agassi npisał:
> No nie bardzo jej wytłumaczyłeś

Bo i nie to tłumaczyłem ;-) Basia myślę (a nawet wiem) zna już krok podstawowy casino on1 i jego osadzenie w rytmie. A rzeczywistym problemem nie jest dla niej jak, ale kiedy. Przy takim bogactwie utworów i wykorzystanego instrumentarium, na to już prostych i uniwersalnych recept nie ma. Dobra wiadomość dla @Malawi jest jednak taka, że ten problem dotyczy nie tylko początkujących adeptów. Mnie też zdarza się czasem "wylecieć", gdy tańczę do jakiejś szybkiej polirytmicznej muzy, a i przy stosunkowo wolnym sonie, do którego tańczę zazwyczaj Mambo czasami też No i partnerki są jakby nieco mniej za to aritmo odpowiedzialne, w końcu to facet prowadzi.

Trzeba dużo słuchać takiej muzy @Malawi. Słuchać, słuchać i jeszcze raz słuchać, a wtedy z czasem zaczyna się to już nie tyle nawet słyszeć, ile czuć kiedy jest 1, 2 czy 3.

PS. Mam też dobrą wiadomość dla tych, którym jak mówią słoń na ucho nadepnął i nawet po kilku latach słuchania latino, nie znajdują wyraźnego 1. Istnieje taki jeden taniec, w którym hierarchia wartości jest odwrócona i można nawet tańczyć i prowadzić całkowicie poza rytmem, a efekt i tak będzie całkiem niezły. Pewnie już wiecie jaki mam na myśli.
Data: 2010-09-24 17:53:03
Mopkoff
"> @Mopkoff napisał:
> A jak jest prawidłowo ? Lewą noga w bok, lewą do tyłu czy lewą do przodu??

@Stanlay napisal
Prawidłowo jest nie GDZIE tą nogą, a raczej NA ILE tą nogą "

W kazdym wypadku mowa o "raz"
Data: 2010-09-25 01:38:07
habanaudio
Plus jeszcze podział clave na son clave i rumba clave. W tym momencie jeśli nie za bardzo się w tym orientujesz, rzeczywiście będzie problem. Z tego co słyszałem, clave jest przede wszystkim dla piosenkarzy, to oni polegają na clave.

Tancerze powinni polegać na basie (jeśli tańczą a tiempo), ewentualnie na tumbao pianina, bądź na slapach bębnów (jeśli tańczą contratiempo).

Jeśli chodzi o akcenty w wokalu, to te przydają się w rumbie...
Data: 2010-09-27 13:47:07
polakita
Rythm of life chyba już uciekł, też bym się przeraziła taką ilością matematyki ;) zwłaszcza że tańcząc trudno kalkulować co gdzie kiedy... kiedy każdy instrument gra trochę inaczej. Jednym słowem, ja chyba najbardziej lubię kiedy słyszę congi, one dają najbardziej słyszalne uderzenie. Po prostu trzeba dużo słuchać muzyki i też patrzeć jak tańczą ci co potrafią ;)

A chciałam też jeżeli ktoś jest z Warszawy polecić warsztaty z Nikodemem Bąkowskim, bardzo fajnie tłumaczy "gdzie jest raz" w salsie nawet można razem zagrać na różnych instrumentach (bynajmniej nie chodzi o gitarę)

Aha no bo to jest jak z uczeniem się języka obcego, można poznać całą teorię teoretycznie ale potem nie potrafić powiedzieć zdania, trzeba dużo dużo słuchać, przestać myśleć za dużo, wtedy czasem wychodzi najlepiej i najbardziej naturalnie ;)
Data: 2010-09-27 18:32:41
nittka
Właśnie zaczynam moją przygodę z salsą. Bardzo chciałabym się nauczyć tańczyć.Jest to moje marzenie. Tylko, że wszyscy w wokół mówią że nie mam poczucia rytmu. Sama tańczę wiec jak nikt nie widzi, bo uwielbiam się ruszać do muzyki i jest to silniejsze ode mnie. Mam pytanie - czy można się tego nauczyć? Czy ktoś z was może ma jakieś przykładowe ćwiczenia rytmiczne? Piosenki z liczeniem - możne ktoś ma? Muzyka salsowa jest przepiękna :)
Data: 2011-10-30 09:57:02
szuwarek
Liczenie i nie tylko: Eddie Torres - It's all in the timing. ...a poza tym duuuuużo słuchać, przy tym stukać, pukać, klaskać, tupać - nie zapominać o ruchach na parkiecie rzecz jasna;-)
Data: 2011-10-30 21:44:21
nittka
Dzięki, z słuchaniem problemu nie ma :) bo bardzo mi się podoba salsa. Dziś jednak okazało się, że trudniej mi będzie znaleźć partnera by zapisać się na kurs, eh...zaczynam więc poszukiwania.
Data: 2011-10-31 14:51:56
nittka
Fajne, tylko szkoda że nie wszystko rozumiem, nie znam j. angielskiego, ale jak to mówią dla chcącego nic trudnego :) i dam radę!
Data: 2011-10-31 16:58:24
12

Ostatnio na forum

REKLAMA

© Copyright 2006-2012 Salsainfo.plRegulaminWspółpracaReklamaKontakt